Zdrowie psychiczne uczniów to obszar, który jest dla nas priorytetowy
Głównym tematem spotkania w Ministerstwie Edukacji Narodowej - jak podał resort w komunikacie na swojej stronie - było omówienie raportu dotyczącego kryzysów suicydalnych dzieci i młodzieży w 2023 r. oraz podjęcie działań prewencyjnych w szkołach, które zmniejszą liczbę prób samobójczych.
Ministerstwo reprezentowały: szefowa resortu Barbara Nowacka, wiceminister oraz pełnomocnik ministra edukacji ds. zdrowia psychicznego uczniów Paulina Piechna-Więckiewicz, a także wiceminister stanu Izabela Ziętka. Ze strony Fundacji Grow SPACE, która opublikowała raport w swoich mediach społecznościowych, obecny był Dominik Kuc z Rady Fundacji oraz autorzy raportu.
Jak wynika z przedstawionych danych, w ub.r. było 2139 prób samobójczych wśród osób poniżej 18. roku życia. 146 z nich zakończyło się śmiercią.
Najwięcej prób samobójczych - jak wskazali autorzy raportu - odnotowano w województwach: pomorskim (406), śląskim (295) i łódzkim (219). Najmniej (21) było ich w woj. opolskim. Najwięcej samobójstw odnotowano w woj. pomorskim (18) i śląskim (15), a najmniej w woj. opolskim (2) i lubuskim (2).
Fundacja podała, że dane pochodzą z 17 wniosków o dostęp do informacji publicznej skierowanych przez Fundację Grow SPACE do Komend Wojewódzkich Policji. Wnioski skierowano 3 stycznia br. Jak zaznaczono, "przedstawiają one jedynie wycinek ogólnego obrazu zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży w Polsce", ponieważ "nie każda próba samobójcza jest rejestrowana przez policję".
MEN podkreśliło w poniedziałkowym komunikacie, że wyniki raportu wskazują, iż "kryzys zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży postępuje".
"Zdrowie psychiczne uczniów to obszar, który dla nas, jako ministerstwa, jest priorytetowy" – zapewniła podczas spotkania minister Barbara Nowacka, cytowana przez resort.
Wiceminister Piechna-Więckiewicz zaznaczyła, że jako Pełnomocnik Ministra Edukacji ds. zdrowia psychicznego uczniów spotyka się z ekspertami i organizacjami zajmującymi się tematem zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. "Musimy wypracować najlepsze rozwiązania, by skutecznie pomagać uczniom w ich problemach" – podkreśliła.
Dominik Kuc z Fundacji Grow SPACE wskazał podczas spotkania, że "przyczyną wysokiej liczby prób samobójczych, która kolejny raz przekroczyła 2 tys. nie są wyłącznie czynniki spowodowane pandemią", ale także "efekt przemocy rówieśniczej w szkole, wykluczenia i dyskryminacji".
"Będziemy dążyć do tego, by wyposażyć nauczycieli w wiedzę, która umożliwi im rozpoznanie problemów i potrzeb uczniów w kryzysie" – powiedziała cytowana w komunikacie wiceminister Ziętka.
Podczas spotkania - jak przekazało MEN - zwrócono uwagę na kwestię dostępności psychologów w szkołach, liczbę zatrudnianych specjalistów, prywatność udzielanych konsultacji i porad oraz przygotowania szkół do kryzysu psychicznego uczniów.
Obie strony - jak wskazano - zadeklarowały wolę dalszych wspólnych konsultacji i działań.
Osoby w kryzysie emocjonalnym potrzebujące pomocy mogą ją uzyskać pod całodobowym numerem telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży: 116 111 lub w całodobowym Centrum Wsparcia dla Osób Dorosłych w Kryzysie Psychicznym: 800 702 222.
Osoby dorosłe potrzebujące pomocy po stracie bliskich mogą uzyskać wsparcie pod numerem telefonu: 800 108 108, czynnym od poniedziałku do piątku od godz. 14 do 20.
Dzieci i młodzież w żałobie mogą uzyskać wsparcie pod numerem telefonu: 800 111 123, czynnym od poniedziałku do piątku od godz. 12 do 18.
W razie zagrożenia życia należy dzwonić pod numer 112.(PAP)
Autorka: Paulina Kurek
pak/ mir/